Horst Böhnke: Klassiker för skickliga säljare
Vår konsumentminister Birgitta Ohlsson har kommit på att rådgivare i banken ska kallas för säljare. Hurra, nu får vi äntligen tillbaks titeln och yrket säljare. Om det nu är någon skillnad på att vara rådgivare eller säljare. Trots ointresse för säljarjobbet så finns det hopp. Dagligen matas vi med information om kurser, föreläsningar och böcker om försäljning. Coacher och bästsäljare är ord man möter i olika sammanhang. För att bli en duktig säljare krävs det träning, träning och åter träning i möten med människor.Det kan vara att stå i kassan på Pressbyrån på Centralen i Stockholm med ett enormt kundtryck hela dagen och våga fråga: Och min herre önskar kanske en trisslott? Jag köpte tre lotter.Eller när jag skulle köpa hörlurar hos Clas Ohlson i Farsta och behövde ha hjälp. Det var kö till säljdisken. Säljaren tog sig tid med varje kund. Till mig tog han ett argument som är en klassiker för en skicklig säljare: Dessa hörlurar köpte jag själv för några veckor sedan.Jag köpte dem direkt. Hörlurarna var varken de billigaste eller dyraste som han rekommenderade. Vilken säljare!En skicklig säljare ska ställa sig själv frågan: Varför ska den här kunden köpa min vara eller mina tjänster? Några tydliga argument krävs för att få kunden att lyssna. Frågan om priset ska helst inte besvaras på en gång utan först när man har hunnit fått fram sina argument.Horst Böhnke,konsult, tidigarechef på Dagab,Ikea och NK.