Strategen som vill vrida Coops kultur
För ett knappt år sedan tog Dan Landin steget från reklambranschen till Coop för att axla en nyskapad tjänst som varumärkesansvarig. Han vill vrida Coops kultur – som han tycker sitter i väggarna – åt ett nytt håll. Dan Landin är strategen som inte bara tänker här och nu utan även då och sedan. – Det finns många fasta uppfattningar om att kunden vill ha något som är unikt, men det tycker jag är en förenklad syn. De flesta har inte så aparta behov.Han beskriver sig som mannen utan hobbyer och understryker att han inte ens är intresserad av svarvning. På lediga stunder står han hellre vid spisen för att laga sin tomatsås, efter eget recept med rödvin. Ibland går han på museum och tittar på renässans- eller barockkonst.– Jag känner att det händer något i kroppen när man tittar på konst, säger han.Han drivs av sin nyfikenhet och mest nyfiken är han på hur vi människor fungerar som individer. Många böcker inom ämnena psykologi, marknadsföring och filosofi har han slukat genom åren.Hur fick du jobbet?– Jag jobbade på Åkestam Holst som hade Scandic som kund. Därifrån kommer Coop Marknads vd, Thomas Engelhart och han kände mig inte så väldigt väl då. Vi hade bara jobbat ihop lite men han såg väl något. Först kallades jag planner, men det är ingen som vet vad det är så nu kallas jag varumärkeschef.Var det ett stort steg att lämna reklambranschen för Coop?– Det var många ögonbryn som höjdes i branschen. Jag ser det inte som att jag flyttar från något utan snarare till nya utmaningar. Men visst blev jag också påhejad av reklambranschen som tyckte att det var intressant att jag tog steget till kundsidan.Vad står Coops varumärke för i dag och hur vill du förändra det?– Vi är medvetna om att konsumenterna uppfattar det som ganska slätstruket och oengagerande, till och med lite tråkigt. Vi ska bli bättre på att ge kunden vad kunden vill ha och Coop ska bli en positiv kraft i människors liv.Är unga människor intresserade av det kooperativa?– Ja, och man kan säga att unga i dag är intresserade av ett slags egokollektivism som innebär att man gärna tar del av det kollektiva, men för sin egen skull. Det finns få människor i dag som är beredda till uppoffringar för kollektivet.Camilla MyrstenDan LandinAKTUELL Varumärkeschef på Coop.FÖDD 1966.BAKGRUND Civilekonom, copywriter, strateg och partner på reklambyrån Åkestam Holst.BOR Södermalm i Stockholm.FAMILJ Fru och tre barn.FRITID Barnen och jobbet, titta på konst.VILL ÄTA MIDDAG MED Byron Sharp, australisk marknadsföringsprofessor som kullkastar etablerade sanningar.