23948sdkhjf

Dagligvarudagen: Bredvid lågpristrenden spirar kultivering

I det vardagliga finns en outnyttjad resurs, det finns dolda värden i olika kategorier och det möjlighet till utveckling.

Man kan skämmas för att man har vanligt salt hemma. Fulsaltet, det vanliga och

billiga kanske till och med serveras i ett annat kärl för att dölja det simpla

ursprunget. En matkasse från en lågprisbutik kanske stoppas i en annan med lite

mer prestige.


Det var exempel som Jon

Bertilsson, ekonomie doktor vid Ekonomihögskolan i Lund, lyfte fram när han

berättade om sitt forskningsprojekt om konsumtionstrender.


– Vi strävar efter en ökad

estetisering i våra liv, sa Jon Bertilsson. Konsumtion har blivit ett sätt att

skapa en attraktiv livsstil. Det

vardagliga har blivit märkvärdigt, traditionellt lågengagerande produkter som kaffe,

salt och olivolja skapar högt engagemang.


­– Förklaringen är att vi vill vara unika och vill ha

tillhörighet, det ligger till lgrund för kultiveringstrenden och att även vardaglig

konsumtion kan vara föremål för nördkultur, sa Jon Bertilsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062