Dagligvarudagen: Många tycker nätmaten är dyr
Det sade HUI Researchs vd Lena Larsson när hon på Dagligvarudagen berättade om e-handeln i allmänhet och e-handeln med livsmedel i synnerhet. Totalt omsätter näthandeln nu cirka 30 miljarder kronor i Sverige och står därmed för fem procent av detaljhandeln. Men handeln med livsmedel är fortfarande mycket marginell och svarar i dag för 0,6 - 0,8 procent av totalmarknaden. Och det går hittills ganska trögt att utveckla den. Enligt Lena Larsson talar inget heller för att det blir någon ketchupeffekt som får det att lossna rejält den närmaste tiden.Undersökningar som HUI Research gjort visar bland annat att kunderna tycker att hemleveranser är dyrt. Bara fem procent är beredda att betala de 100 kronor som hemkörningen ofta faktiskt kostar. Många tycker att denna kostnad ska ingå i priset.Däremot är man villig att betala för den service som färdiga matkassar innebär.De yngre konsumenterna är betydligt mer positivt inställda till näthandeln med livsmedel. Bekvämlighet anges som främsta skälet. Bland gruppen över 55 år är det emellertid 56 procent som inte såg någon fördel alls med att handla mat på detta sätt.Undersökningen visade också att de som inte handlat på nätet ibland angav som skäl att de själva vill känna på varorna när de handlar. Men bland de som handlat uppgav 70 procent att de upplevde kvaliteten på de hemlevererade varorna som lika bra som i butiken, 10 procent tyckte till och med att de var bättre. Så oron för dålig kvalitet verkar överdriven.Enligt Lena Larsson är branschens utmaning att få konsumenterna att verkligen våga prova. Det gäller att hitta ett incitament. Sedan är det viktiga att bygga ett förtroende vad gäller kvalitet. Hon efterlyste också en större flexibilitet då det gällde leveranser. Dels när det gäller tider för hemleverans, dels valmöjlighet att båda hämta och få varorna hemkörda.Slutligen påpekade hon att logistikkostnaderna i en del fall kanske bör ses över. Hon berättade om en vän som funnit att varorna i matkassar i vissa fall kostar 20 procent mer än i butik och dessutom 100 kronor i hemkörning. Det var avskräckande.