23948sdkhjf

Christina Möller: Bristande realism i tron på tekniken

Undersökningar visar att cirka 30 procent av konsumenterna tar köpbeslut som präglas av ekologi, hälsa och etik, men det återspeglas inte i försäljningen. 

Titta i stället i vagnarna som rullar ut från butiken. Varför lyfts inte alla de som väljer frysta pizzor och tacos fram som trendsättare? Moderna, ambitiösa konsumenter vill ha kunskap om varorna. Lösningen är QR-koder . Man läser av med telefonen och får informationen på skärmen. Vem orkar hålla på med det? Man anar en bristande realism i tron på tekniska hjälpmedel. Hur kommer vi i praktiken att använda alla dess möjligheter?Mänskliga relationer är kanske den allra viktigaste kraften för den kunskap och de åsikter vi skaffar oss. Vad andra har hört och läst. Vad kompisarna tycker jag ska köpa. Och inte minst vilken butik som är bäst. Där byggs ett förtroendekapital som kanske är viktigare än alla tekniska lösningar.Vardagsrutinerna förändras. Man hämtar på dagis och fortsätter jobba hemma. Nu både vabbar och vobbar man. Då är bekvämlighet ett viktigt krav på maten, och visst är många angelägna om att äta klokt. Men råden är allt annat än tydliga. Och mitt i allt detta finns handeln. Vilken roll ska matbutiken ta – skafferi, lager, inspiratör, hälsocoach – det ligger nära till hands att fortsätta som förut. Ändå händer det något. Man kan inte vifta undan alla tecken på förändring, men jag saknar den riktigt ingående, analytiska och kritiska granskningen av den tid vi lever i nu. Inte minst ur matens och konsumentens perspektiv.Christina Möller,matdebattör och f d provkökschef för Coop.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065