23948sdkhjf

Coop måste prioritera Stockholm

Försäljningen går bra i Konsumentföreningen Stockholms butiker, hävdar föreningens nya vd Lars Ericson.

Därför måste Stockholm prioriteras när Coop etablerar nya butiker och Konsum Stockholm ska vara mer delaktig och pådrivande i det arbetet.Medlemmarna måste engageras mer med hjälp av medlemspaneler och via Facebook. De unga vill vara aktiva och vara ambassadörer i butikerna i stället för att sitta i föreningsmöten.Det är så de kooperativa idéerna ska utvecklas de kommande åren, anser Lars Ericson, ny vd för Konsumentföreningen Stockholm – eller Konsum Stockholm i vardagslag. Den har en nyckelroll som största förening med en ägarandel i KF på 20 procent. Det är Coop centralt som sköter butiksdriften men samarbetet med föreningen är oerhört viktigt.–  Stockholmsregionen växer med motsvarande ett Skövde varje år. Därför måste Stockholm prioriteras. Vi vill också vara mer delaktiga i att utveckla butiker och hitta nya butikslägen, säger han.Några av de mest profilerade butikerna de senaste åren har också tillkommit i huvudstadsregionen. Lars Ericson räknar upp Coop Extra vid Medborgarplatsen på Södermalm alldeles bredvid Konsum Stockholms huvudkontor, samt Coop Forum Västberga och den högt prisade Coop Extra i Danderyd.–  Försäljningsmässigt ser det allt bättre ut i Stockholm. Sedan har vi också förändringar i Lidingö där en stor Vibutik tagits över för att slås samman med en Coopbutik.Lars Ericson satt i styrelsen för Konsumentföreningen Stockholm när han blev tillfrågad att bli föreningens högste tjänsteman. Han var väl kvalificerad efter flera år i chefsposition på bank samt som kommunalråd i Tyresö i fyra år. Han har också jobbat extra i butik, han började redan som 15-åring på dåvarande Domus i Bollmora centrum.–  Jag har alltid tycket att det är roligt med butiker.Vad blir viktigaste för kooperationen framöver?– Det är att fortsätta att utveckla våra butiker. Och vi får inte släppa vår miljöprofil, apropå den debatt som varit i Fri Köpenskap. Änglamark är ett starkt varumärke, som förresten har sitt ursprung i Konsum Stockholm, säger han.Den nya återbäringen, hur kommer den att utvecklas?–  Den har haft bra effekt och påverkar försäljningen positivt. Vi räknar med att se de verkliga effekterna de närmaste två-tre åren.Åke RosengrenLars EricsonAktuell: Ny vd för Konsumentföreningen Stockholm.Bakgrund: Samhällsvetare, s-märkt kommunalråd i Tyresö, tolv år på Swedbank, i styrelsen för Konsum Stockholm, extrabiträde i Domus Bollmora som 15-åring.Ålder: 48 år, uppväxt i Tyresö.Familj: Hustru och två barn.Bor: Villa i Tyresö.Fritid: Familj, hus och trädgård, idrott.Vill äta middag med: Nelson Mandela.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064