23948sdkhjf

Hallå där... Maria Donis, vd Svensk Fågel...

... ni ska inleda en kampanj för att göra Svensk Fågels märke mer känt. Varför gör ni det...

– Undersökningar visar att svenska folket vill äta svensk kyckling. Problemet är att man inte alltid har valet och även att man inte har tillräcklig information om ursprunget. I dag är 60 procent av vår kycklingkonsumtion svensk.Varför vill svenskar äta svensk kyckling?– Det har att göra med värden vad gäller klimatpåverkan och djurhälsa. Och att svensk kyckling faktiskt smakar bättre.Var är problemen med märkning störst?– Inom storhushåll, där 70 procent av kycklingen är importerad. Inom handeln har vi också problem med en den företag som har svenskklingande namn men där kycklingen är importerad.Om ni nu kan öka försäljningen, klarar ni av att leverera mer?– Ja det finns gott om plats i Sverige att bygga ut för en modernare kycklingproduktion. Problemet som finns ligger på myndighetssidan. I bland kan det ta upp till tre år för företagare att få de nödvändiga tillstånden.När kommer vi se de nya kampanjerna?–Vi har tillsatt en grupp som ska börja arbeta med det här nu. Så det lär synas till sommaren. I sociala medier kan det dock gå fortare.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078