– Nej, det är tvärtom. Här i Trollhättan, som är den första stormarknaden som får konceptet, har vi gått ner från 3 300 kvadratmeter till 2 100.Det är en rejäl minskning. Vad säger kunderna?– De upplever faktiskt att avdelningen är större! Det handlar om upplägget. Vi har brutna gångar som gör att kunderna kommer mycket närmare sortimentet. Syftet har helt enkelt varit att kunderna ska se mer av varorna. Vi har faktiskt tre miljoner människor per vecka som passerar specialvaruavdelningen på väg mot livsmedlen. Det är en fantastisk möjlighet.Hur stort är sortimentet?– Vi har 12 000 artiklar i basen och sedan är det säsongsvaror, främst till jul och sommar. Vi har bantat det rejält, för ett par år sedan hade vi 43 000 varor.Det har ju blivit svårare att tjäna pengar på specialvaror. Fackhandeln har organiserats sig bättre och i vissa kategorier som hemelektronik är marginalen nästan helt borta. Hur ser du på det?– Det stämmer att det blivit tuffare. För oss gäller det att tävla mot ettan i varje kategori och inte snegla på andra dagligvarukedjor. Vi måste vara lika bra som ledarna.Hur många till av de nya avdelningarna ska öppna under året?– Sju stycken, ytterligare tre under våren och tre till efter sommaren.Lars Thulin