I centrum av gröna Sverige
Magnus Ohlqvist, sedan den 1 mars vd för Sydgrönt, ser det nya uppdraget som en spännande utmaning.– Sydgrönt har ett gott renommé och jag har levt med branschen i många år och länge velat jobba för en producentförening. Sydgrönt i Helsingborg ägs av en ekonomisk förening och har 70 medlemmar. Företaget grundades för tjugo år sedan, omsätter lite över 1,3 miljarder kronor och är landets största producentägda förening inom frukt och grönt. Huvudkontoret är granne till många av de viktigaste kunderna, som Everfresh, Saba och Ewermans samt Icas storlager.– Det här är ju Sveriges centrum för hantering av frukt och grönsaker, och det är ett oerhört spännande uppdrag jag tagit på mig. Den ena dagen är inte den andra lik, och det går inte att förutse vad som ska hända. Föreningens medlemmar återfinns i första hand i hela Skåne, men finns även i Halland och västra Blekinge. Enstaka odlare från Värmland, Stockholm och Gotland levererar också sina produkter till föreningen.– Vi har ett brett utbud av odlare, som kan erbjuda alla sorters svenskodlade grödor. Det är också vår styrka. Magnus Ohlqvist, som gärna frossar i frukt och grönt, brinner för just detta; att öka försäljningen av svenskodlade produkter. Även om säsongen för många grödor är relativt kort på våra breddgrader är de svenska primörerna verkliga höjdpunkter för de matglada, konstaterar han.Hur ser du annars på svenskens förhållande till frukter och grönsaker?– Intresset ökar, även om konsumtionen i stort är oförändrad. Vi borde lära oss lite av våra invandrare från sydligare länder. De är vana vid att känna och lukta på produkterna. I Sverige betyder utseendet mer, och det säger inte allt om smaken.Vilka är de viktigaste trenderna just nu inom frukt och grönt?– Den ena är bekvämlighet, med färdiga ingredienser till en sallad eller en wok, gärna presenterade i en ”veggie bar” i butiken. Dessutom kommer en del nya produkter som våra odlare tar fram. En som är på gång är en blandning av huvudsallat och romansallat som vi tror mycket på.Magnus Ohlqvist, ny vd för producentföreningen Sydgrönt, känner att han hamnat i Sveriges centrum för hanteringen av frukt och grönsaker. Han ser bekvämlighet med färdiga ingredienser och blandning av olika sallat som de stora huvudtrenderna just nu. Peter NygrenMagnus OhlqvistAktuell: Ny vd för Sydgrönt AB.Bakgrund: Examen från IHM Business School. Försäljningsdirektör på Skånemejerier, marknads- och försäljningschef på Everfresh. Har även arbetat för Saba frukt och grönt, Procordia Food, NNP och Findus. Född: 1966 i Malmö.Familj: Två vuxna barn.Bor: I centrala Helsingborg.Fritid: Motion och friluftsliv, familjen och fotboll.Favoritgrönt: Romansallat och alla sorters primörblad.Vill äta middag med: Ingvar Kamprad, Ikeas grundare.Svenskodlat med omtanke om miljön är vad som gäller för Magnus Ohlqvist.