72 miljoner till Konsum Värmlands ägare
– 2011 års resultat är ett erkännande till våra medarbetare, förtroendevalda och engagerade medlemmar, säger Konsum Värmlands vd och koncernchef Steve Fredriksson i en kommentar.
Koncernens omsättning från livsmedelsindustrin, grossistverksamheten och koncernens butiker uppgick till 4,1 miljarder kronor inklusive moms, en minskning med 1,47 procent. Den totala butiksomsättningen uppgick till drygt 3,9 miljarder kronor inklusive moms, en marginell minskning jämfört med året innan. Däremot ökade föreningen sin försäljning av dagligvaror med drygt 20 miljoner kronor, eller 0,6 procent.
Föreningens marknadsandelar på dagligvaror ökade till 53,7 procent, en ökning med 0,2 andelar.
Konsum Värmlands bokslut för 2011 kännetecknas av en hög investeringsnivå, 121 miljoner kronor mot 25 miljoner året innan, en något stärkt marknadsandel på dagligvaror, fler medlemmar och 72 miljoner kronor som betalats tillbaka till medlemmarna i återbäring.
– Att vi betalat tillbaka 72 miljoner kronor till våra ägare, samtidigt som vi investerat i våra butiker är naturligtvis en del i förklaringen att vi lyckats stärka våra höga marknadsandelar, säger Steve Fredriksson i ett pressmeddelande. Årets resultat i koncernen före skatt uppgick till 10,7 miljoner kronor (53,4) och i moderföretagen 27,1 miljoner kronor (36,9). Tar man hänsyn till att medlemsåterbäringens resultatpåverkan ökat med 34,1 miljoner kronor i koncernen, och med 28 miljoner kronor i moderföretaget, uppgår resultatet före skatt till 77,8 miljoner kronor (86,4) i koncernen och till 85,5 miljoner kronor (67,6) i moderföretaget. Moderföretagets soliditet uppgick till 51,8 procent (51,7).
– Medlemsåterbäringen är en form av utdelning som görs varje månad, säger Steve Fredriksson. Vi gör helt enkelt bokslut varje månad där delar av överskottet tillfaller våra medlemmar. Skillnaden mot ett aktiebolag, där ett fåtal tar del av överskottet, är att hos oss är det är våra ägare som tar del av överskottet. Under våren öppnas en ny butik i Torsby, Coop Extra, en investering på omkring 51 miljoner kronor. Konsum Värmland tänker även expandera inom gränshandeln genom nyetablering av en ny profil, Charlottenberg Supermarket med en yta på 3 200 kvadratmeter.
Föreningen planerar också ombyggnader på orter som Grums, Hagfors och Karlskoga och fortsätter söka nya butikslägen inom Karlstadområdet.