Hallå...Thomas Östlund, vd Svenskt butikskött
– Vår ambition är att öka Kravförsäljningen och ta ett samlat grepp över hela kedjan. Vi har involverat Krav också och samarbetar med dem. Det är viktigt med en gemensam syn för konsumenterna har inte så mycket tid i diskarna.Hur ska ni göra för att öka försäljningen?– Vi för en dialog med köparna, dvs dagligvaruhandeln och grossisterna. Vi har också noterat att det finns ett intresse från utlandet, på Biofackmässan.Finns det tillräckligt med ekologisk råvara?– Vi ska få ordning på grisaffärerna där volymen är begränsad. Vi vill öka den volymen det är vår ambition. När det gäller nöt och lamm så säljs det som konventionellt producerat kött så där finns det ett glapp.Varför ser det ut så?– Det hänger ihop med att köttet går till dagligvaruhandelns egna varumärken och vi för en diskussion med dem.Hur ser siffrorna ut för den volymökning ni planerar?– Vi vill dubblera försäljningen av Kravkött inom 3-5 år. Idag ligger försäljningen på 200 miljoner kronor och vi räknar med att den ska ligga på 400 miljoner kronor.Camilla Myrsten