Nils Eric Näslund: Ett tips till nästa chef på Carrefour
Lars Olofsson har fått lämna posten som koncernchef i Carrefour. Det var väl ingen jättenyhet här i Frankrike, där jag befinner mig, eller hemma i Sverige.Å andra sidan har fransmännen fullt upp med ett förestående presidentval, och Sverigepressen har väl inte hämtat sig efter Juholt, inte riktigt i alla fall.Olofssons efterträdare blir visst den tredje chefen på fyra år i Carrefour, som är ett gigantiskt företag; antalet anställda är i nivå med Göteborgs totala befolkning.Och jag kan inte låta bli att undra vilka förväntningar som aktieägarna har på att en enda person på kort tid ska kunna vända en sådan jättekoloss – du får ett år på dig, högst ett och ett halvt, sedan är du gone by west!Men jag har ett jordnära tips till Olofssons efterträdare: Ta dig en titt på prissättningen i ditt eget hemland. Där jag bor har vi en Carrefour utanför stan, ungefär av Maxityp. 300 meter närmare stan ligger en ganska ny Lidl, den bästa jag sett, fräsch, välsorterad, taggad upp till tänderna. Alla prisjämförelser jag kunnat göra, efter flitigt shoppande i båda butikerna, är rena slakten – på Carrefour. Ett provköp i dag av cirka tio varor, med bland annat köttfärs, ost och grönsaker, allt jämförbart i storlek och kvalitet, ger ett gap på 30 procent. Såna prisskillnader, till nackdel för världens näst största retailer, ska inte få förekomma, nånstans, någonsin.Tipset att börja städa utanför egen dörr verkar vara ovanligt välmotiveratNils Eric Näslund, senior advisor, Overpass.