Netto visar förlust
Netto Marknad Sverige visar en förlust på 18,8 miljoner kronor för 2011. Underskottet är en konsekvens av investeringar i bland annat nytt storlager i Linköping, nytt kyllager i Falkenberg, ny transportör och ett nytt affärssystem.
Efter
redovisar svenska Netto ett negativt årsresultat för 2011 med 18,8
miljoner kronor.
– Vi gjorde ett antal viktiga satsningar förra året med stora engångskostnader som följd vilket tyvärr påverkade vårt resultat negativt. Satsningen på ett nytt lager för att kunna fortsätta vårt återtåg i Mälardalsregionen är en av dem. Vårt nya affärssystem har också varit en mycket viktigt satsning även om det skapade stora kostnader på grund av en hel del barnsjukdomar under 2011, kommenterar Jan Richter, vd på Netto Marknad Sverige AB.
Under 2011 ökade omsättningen med 6,5 procent till 4,2 miljarder
kronor, vilket innebar en fortsatt ökad marknadsandel i Sverige till
2,7 procent. Antalet butiker ökade med 18 till 146. Målet är att växa med ytterligare 25 butiker under 2012.
– Vi räknar med att även resultatet för 2012 kommer påverkas negativt av implementeringen av det nya affärssystemet. Men för 2012 gäller det också att dra fördel av de
möjligheter som det nya affärssystemet ger. Vår ambition är att bli
Sveriges nya närbutik ute i bostadsområdena och ha de bästa priserna,
säger Jan Richter.