23948sdkhjf

Från svenskt i Schweiz till schweiziskt i Sverige

Sedan mitten av januari finns miniatyrer av schweiziska alpstugor i några Icabutiker runt om i Stockholmstrakten.

Små trähus av vindpinat grått granvirke som höjer sig något över de vanliga butiksgondolerna och prydda med en schweizisk flagga på gaveln. På takåsen finns en skylt med texten Terroir Suisse. Att Suisse betyder Schweiz går att förstå med flaggans hjälp. Men vad betyder terroir?– Det är en ursprungsbeteckning som innebär en avgränsad region, en speciell produktionsplats för en unik jordbruksprodukt, förklarar Christian Ekberg, grundare av Terroir Suisse. På alpstugans ena sida finns hyllor med ett tiotal läckerbitar, både klassiker samt mindre kända sorter, som väntar på att möta svenska gommar.– Vi har bland annat en av Europas äldsta ostar, sbrinz, föregångaren till italiensk parmesan, som är lite mjukare och mindre salt i smaken. Det går åt 15 liter mjölk för att tillverka ett kilo sbrinz, berättar Christian Ekberg, som lämnade Sverige för 20 år sedan för att bli kundansvarig på Ikea Schweiz.Nu är han tillbaka i Stockholm, en svensk schweizisk medborgare som har givit sig uppdraget att missionera för opastöriserade, hantverksmässigt framställda schweiziska ostar i svenska butiker och restauranger. Gemensamt för ostarna i Terroir Suisse är att de är helt rena produkter utan färgämnen, tillsatser eller kemiska ytbehandlingsmedel.– Schweiz har som enda europeiska land lyckats behålla en stor andel opastöriserad mjölkproduktion, som bygger på en småskalig struktur, utan kraftfoder, ensilage och antibiotika. Mjölkbönderna nära det lokala ysteriet levererar mjölken två gånger om dagen. Det tar sällan mer än sex timmar från att kon mjölkas till inleverans. Den lokala mjölkens smak slår igenom i osten med en stark karaktär, ungefär som singlemalt whisky.Hur har svensk dagligvaruhandel förändrats under de tjugo år du bott utomlands?– Kvalitetsmedvetenheten har ökat på bredden. Ett exempel är alla kvalitetsbagerier som startats senaste åren.Vad har du för nytta av dina tidigare uppdrag?– Jag är van vid att skapa koncept, det konceptuella lägger till värden för konsumenten. Därför ser jag livsmedelshandeln med andra glasögon, jag säljer inte bara ost utan ger också fördjupning om kultur, kvalitet och tillverkning. Vad gör du om tio år?– Då hoppas jag vara en ansedd företagare och ambassadör för schweiziska kvalitetsprodukter och schweizisk kultur.Lisbeth RaudenChristian EkbergAktuell: Lanserar Terroir Suisse, ett butikskoncept med ostar från Schweiz.Född:1965.Bakgrund: Har bott i Schweiz de senaste 20 åren, där han arbetat för Ikea Schweiz, Ordning & Reda samt Bookbinders Design.Bor: Södermalm, Stockholm.Familj: Sambo, tre barn.Fritid: Snickra på sommarhuset, skidåkning.Vill äta middag med: Yvon Chouinard, klädföretaget Patagonias grundare, en visionär när det gäller hållbart företagande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063