Cecilia Gyldén: En vinnare med bra streck- koder
Cecilia Gyldén, marknads- och kommunikationschef, GS1 Sweden För att ta reda på att streckkoderna verkligen fungerar i svenska butiker genomförde GS1 Sweden, Axfood, Coop och Ica tillsammans nyligen ett projekt där i princip samtliga artiklar (totalt 44 000) scannades i tre butiker. Resultaten av studien är att det finns en hel del förbättringspotential: Knappt två procent av streckkoderna var helt oläsbara och nästan lika många av artiklarna gick inte att skanna vid första försöket utan kassapersonalen var tvungen att vrida produkten, vika undan en flik eller sträcka ut produkten. Omräknat till konsekvenser för hela branschen skulle kvalitetsbristkostnaden för oläsbara streckkoder uppgå till drygt 200 miljoner kronor.Det är dock inte bara butiken/kedjan som drabbas av dålig streckkodskvalitet. Oläsliga streckkoder gör att det bildas kö i kassan, vilket skapar frustration hos konsumenten. I dag skannar också allt fler konsumenter produkter själva, antingen med butikens självskanningsutrusning och/eller med sin mobiltelefon. Dåliga streckkoder på förpackningen gör att konsumenten i slutändan kanske undviker att köpa den produkt som hon tänkt, eller tar en konkurrerande produkt för att det ska gå snabbare.Alla blir vinnare – producent, handel och konsument – om alla i branschen drar sitt strå till stacken för att förbättra streckkodskvaliteten. Vi på GS1 Sweden kan hjälpa till genom information, utbildningar samt genom våra Validoo-tjänster som bland annat kontrollerar att streckkoden är rätt innan den används.