Tobaksjättar räds neutrala paket
Om utveckling i den kampen går bolagen emot kan decennier av varumärkesbyggande och miljardinvesteringar i reklam bli mer eller mindre värdelösa.I ena ringhörnan står parlamentet i Australien som klubbat igenom en lag som Australien som säger att alla cigarettpaket måste se likadana ut oavsett märke. Namnet på cigaretten får visserligen tryckas med typsnittet ska vara samma för alla och namnet står längst ned på paketet. Ovanför finns varningstexter och avskräckande bilder.I andra hörnan står världens tobaksjättar som Philip Morris och BAT.Tobaksbolagen är i och för sig inte så rädda för marknaden i Australien, skriver Svenska Dagbladet. Men risken är att åtgärden sprider sig. Nu gäller det därför att mota Olle i grinden. Tobaksjättarna främsta argument är att den australiska lagen innebär att staten konfiskerar immateriell egendom, det vill säga bolagens logotyper. Vidare menar man att det inte är otvetydigt vetenskapligt bevisat att denna åtgärd minskar rökningen.Experter som tidningen talat med menar att gemensamma paket förmodligen inte får inbitna rökare att sluta. Däremot kan det minska nyrekryteringen när det inte blir lika glamoröst att skylta med ett visst varumärke.