23948sdkhjf

Framgång för Fairtrade

Förra året ökade den brittiska försäljningen av Faitrade-produkter med tolv procent. Att dagligvarumarknaden samtidigt ökade med bara fem procent kan tas som bevis på att en del konsumenter handlar allt mer etiskt, trots att ekonomin blir sämre.

Det rapporterar Financial Times.Fairtrade-organisationen tror att ökningen kommer att fortsätta nästa år, inte minst beroende på att allt fler produkter certifieras som Fair Trade. Och det är inte bara mindre ideologiskt drivna verksamheter som blir Fairtrade.Nyligen ökade chokladjätten Mars sin kostnadsmassa med 1,4 miljoner dollar för att kunna tillverka sina Malteser-karameller på Fairtrade-kakao.Förmodligen har ,an känt sig tvungen att ta steget eftersom konkurrenterna Nestlé och Cadbury redan tagit steget ed sin produkter Kit-Kat respektive Dairy Milk.Kakao och kaffe har länge varit produkter där Fairtrade-alternativ funnits. Nu kommer märket också starkt på socker. Kedjan Morrison ska till exempel helt gå över helt till Faitrade på hela sitt sockersortiment.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062