23948sdkhjf

Hallå...Niklas Nikolaidis, vd på Joinville

Ni har gjort en undersökning om hur budskap från dagligvaruhandeln tas emot av olika mångkulturella grupper, vad har ni kommit fram till?

– Vi tittade på 150 mångkulturella gruppers hemsidor och bad dem komma med svar om var de handlade. Vi fick in 252 svar och det tyckte vi var tillräckligt som statistiskt underlag. Av de som svarade sade 44 procent att de handlade på Willys trots att Ica är rankad som den största reklamköparen. Ica kom först på andra plats.Varför går Icas budskap fram sämre än Willys?– Det kan också hänga ihop med att Willys sortiment passar målgruppen. De vill exempelvis köpa stora påsar med mjöl för att kunna baka sitt bröd själva. Då tänker jag framför allt på arabisktalande och irakier som är stora grupper. Det kan också hänga ihop med att Ica går ut till en bredare massa och att Willys budskap är mer riktat.Är språket ett hinder?– Ibland är det så. Bland de som talar arabiska och inte har lärt sig svenska ännu kan det vara svårt.Vad tycker du att Ica ska göra för att nå ut?– Man kan rikta sitt budskap lite mer och sedan kan man blanda upp språket och växla mellan exempelvis svenska och somaliska.Camilla Myrsten–

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064