23948sdkhjf

Charlotta Eriksson- Kjellberg: I orostider väljer fler lunchlådan

Atens uteliv är inte vad det brukade vara. När kvällsmörkret sänker sig över den grekiska huvudstaden töms gatorna på folk, sägs det.

Charlotta Eriksson-Kjellberg,frilansjournalist Folklivet borta, serveringarna tomma. Den djupa ekonomiska krisen har försatt landet nära konkursens rand. Människor har förlorat sina arbeten eller tvingats acceptera sänkt lön. Allt annat än förändrade vardagsvanor vore förstås mer än förvånande. Även den mest livaktiga krogkultur ger vika för ekonomiska kriser. Det finns till och med de atenare som försöker bli självförsörjande – på grönsaker. Det odlas för fullt på balkonger och terrasser.Svenskarnas lugna gensvar till omvärldens kris är desto mer förvånande. Europa står i lågor. Men i Sverige snålar man inte precis på kaffet, för att spara inför svårare tider. Folk är beredda att skvätta i väg många sköna vardagskronor för en latte eller espresso om dagen. För att inte tala om snabbmat. Servicehandeln gör med andra ord helt rätt som fortsätter att satsa på kaffe och hämtmat. Båda kategorierna fortsätter att växa.Men om eurokrisen växer sig större kan vi räkna med oro i leden. Då finns det en vana som även svenskar är beredda att förändra drastiskt: lunchen. När vi blir rädda att förlora jobbet, då är besöket i lunchrestaurangen i fara. Redan i dag tar en stor andel av kvinnorna med sig matlåda till jobbet. Senaste kännbara finanskrisen, 2008 och 2009, ökade andelen män som tog matlådan från 22 till 39 procent. Så redan nu bör livsmedelshandeln satsa hårt på sina ”lunchgäster”, med prisvärd färdigmat, recept på storkok för familjen, matvaror som passar för många portioner, och fiffiga lunchlådor – gärna med olika fack. De kommer säkert att gå åt.Charlotta Eriksson-Kjellberg,frilansjournalist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066