Det fanns ett sug efter Maxi
Butikens dagligvaruförsäljning växte med hela 14,2 procent mellan 2010 och 2011 och förklaringarna är flera, enligt köpman Kent Kristoffersson.I september 2009 kom Maxi till Östersund. Behovet av en större enhet i bygden var stort, säger Kent Kristoffersson när han berättar om den remarkabla resa som butiken företagit.– Nu i efterhand har man ju förstått vilket sug det var här i Östersund efter en stormarknad som Maxi och vi tog vår chans att marknadsföra oss rejält när vi etablerade oss. Det tredje skälet till att vi vuxit så snabbt är vårt fantastiska arbetslag.Hundra medarbetare utgör den samlade styrkan på Maxi, men det är bara ledningsgruppen som Kent Kristoffersson rekryterar. Avdelningscheferna rekryterar sina egna medarbetare.– För att få ihop en riktigt bra grupp som är så stor som hundra personer är det viktigt att man har mindre välfungerande grupper som grund. 2010 var det första helåret för butiken och då såldes dagligvaror för 302 miljoner kronor inklusive moms. I fjol hade den siffran stigit till 345 miljoner på en ort med hård konkurrens från Coop Forum, Willys, Kvantum, Hemköp och flera mindre Icabutiker. – Vi har ett tydligt budskap med en tydlig lågprisbild. Med Ica i grunden och Maxis koncept med allt under ett och samma tak har vi lyckats skapa ett attraktivt erbjudande.Kunderna kommer från hela Jämtland, som har 54 mil från den södra till norra landskapsgränsen. Att en kund reser tio, femton mil för att handla är inget ovanligt, enligt Kent Kristoffersson.– Vi ligger mitt inne i landet och det är många mil till nästa stad. Befolkningen är stabil vilket gör att vi har en stadig kundkrets.Det finns många jämtländska livsmedelsproducenter? Hur tar ni tillvara det lokala utbudet?– Vi drar stor nytta av de lokala tillverkarna och efterfrågan på renkött, ost, tunnbröd och honung från Jämtland är stor. Vi har en stark mattradition häruppe som vi försöker hjälpa till att bära vidare.Hur ska ni göra för att följa upp de fina försäljningssiffrorna även 2012?– Det funderar vi i ledningsgruppen som bäst på. Vi får en hel del idéer från kunderna. Bland annat ska vi skapa ett bredare sortiment inom köttavdelningen och vi ska även bygga om frukt- och gröntavdelningen. Vi hoppas på en tillväxt på några procent i år.Kajsa SöderbergKent KristofferssonAktuell: Handlare på Maxi i Östersund, som ökade dagligvaruförsäljningen mest bland Sveriges största matbutiker i fjol.Född: 1964.Bor: På Frösön.Familj: Fru och tre barn.Bakgrund: Köpman på Ica Supermarket mellan 2000–2009, innan dess drev han butiken åt dåvarande handlaren, olika Icabutiker i Södermanland.Intressen Längskidåkning, utförsåkning, cyklingVill äta middag med: Erik Hamrén, förbundskapten för Sveriges herr-landslag i fotboll, för att prata ledarskap.