23948sdkhjf

Robert Dimmlich: Med ökad styrning följer ökat ansvar

Handelns olika branscher genomlider ett stålbad. Dels har Sverige enorma butiksytor, dels ökar konkurrensen dagligen inom handelns alla segment.

Robert Dimmlich,


vd, Svensk Bensinhandel.

Glidningen inom olika branscher tycks också öka samtidigt

som varumärken och koncept vässas. Många olika kedjor inom handeln har

också börjat att erbjuda kundupplevelser, i stället för att enbart

återsälja produkter. När konsumenten ska köpa en tv eller dammsugare,

kan hon/han nu också köpa en godisbit och en dricka. Eller som

stormarknaderna som erbjuder snabbservice i förbutiker för att både

förbättra och fördjupa servicen men egentligen inte produkterbjudandet.

Båda de här parallella utvecklingarna tror jag kommer att öka. I

kölvattnet av denna utveckling kommer det att vara tufft att agera utan

ett starkt varumärke i ryggen. I kombination med denna utveckling ser

vi också att e-handeln kontinuerligt utvecklas från att vara komplement

till fristående varumärken. Som inom många andra

handelsområden, har bensinbranschen stora problem med lönsamheten.

Branschen går kräftgång och måste återerövra sin nisch som bilistens

självklara val. Alla frågor berör, och kommer åter, i just långsiktig

och uthållig lönsamhet. Trots strukturrationaliseringar ökar inte

branschen i tillräcklig grad sin omsättning och sitt kundunderlag, och

utsetts för konkurrens inom nästan alla segment från andra aktörer. Bensinbranschens strategi har

än så länge varit att öka marginalerna och hitta nya kampanjer på

högmarginalsprodukter. Detta fungerar, men inte hur länge som helst. Medan dagligvarubranschen minskar sina

marginaler och höjer sin omsättning, så ökar bensinbranschen sina

marginaler men inte sin omsättning i butik. Men är bensinbranschen

fortfarande unik på det som man en gång tog extra betalt för? Är den

mest tillgängliga och bäst på service? Kanske i går, tveksamt i morgon

– åtminstone på de varor och tjänster som bensinbranschen i dag

marknadsför i butik.Om en företagare inte längre får sin

verksamhet att gå runt, brukar jag lakoniskt säga att det finns tre

felkällor – läget, handlaren eller konceptet. Antingen bär inte läget

en butik eller så är handlaren inte lämplig, men kanske det viktigaste

är att konceptet måste bära, fungera och utvecklas konstant. Det

koncept som ska locka till sig kunder, det koncept som ska kunna ta de

priser vi sätter, det koncept som ska varumärkesmässigt stå sig

gentemot våra konkurrenter. Det medför därför stort ansvar för dem som

utvecklar koncepten.Förutom lagar och regleringar,

befinner sig huvuddelen av våra medlemmar, och många företagare inom

handel och fastfood, i en betydande beroendeställning. Det är en

naturlig utveckling i samband med att kedjor växer sig starkare och

behovet av gemensamma varumärken och koncept accentueras. Men denna

utveckling, där en huvudman eller franchisegivare kan styra den

enskilda företagaren i nästan alla avseenden, kräver enormt ansvar.Inom franchisekedjor styr

normalt franchisegivaren inköp, sortiment, inredning, marknadsföring,

kampanjer, högsta pris (i realiteten prissättning över lag), utbildning

och ibland även budget, schemaläggning, val av försäkringsbolag och

bokföringsbyrå. Många av dessa komponenter är förvisso en del av

franchiseidén. Men huvudmannens ansvar för att koncepten är beprövade,

siffror relevanta och att förutsättningarna för lönsamhet är reella

menar jag växer i takt med hela handelns utveckling. Med ökad styrning

följer således ett ökat ansvar.Robert Dimmlich, vd, Svensk Bensinhandel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062