23948sdkhjf

Svaton kritisk till LRFs strategi

LRF har satt som mål för sin livsmedelsstrategi att produktionsvärdet för livsmedel i primärproduktionen ska växa med 1 procent om året fram till 2020. Men Thomas Svaton, vd för Svensk Dagligvaruhandel är kritisk.

Frågan är vad den kommer att resultera i. LRF har gjort många försök i samma riktning utan synbara resultat, skriver han i en debattartikel som publicerats i ATL.Många

minns med förskräckelse miljardsatsningarna på att bygga

livsmedelskoncernen Spira. Nu lanseras blåa och röda strategier, som i

grund och botten handlar om att slå blå dunster i ögonen på hårt

arbetande bönder, skriver han.Marknaden

efterfrågar förvisso lokalproducerade produkter i likhet med vad

medborgare gör i de flesta länder, men inte till vilket pris som helst.

Sverige lider av att råvaruproduktionen och förädlingen är alltför

småskalig med sämre konkurrenskraft och höga priser som följd, fortsätter han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078