23948sdkhjf

Emv spås stor ökning

I slutet av decenniet kommer handelns egna märkesvaror, emv, stå för 20 procent av hela världens dagligvaruhandel. Det är en ökning med fem procentenheter mot i dag.

Det är i utvecklingsländerna och i USA som

ökningen kommer att bli störst. Och kedjorna kommer marknadsföra sin

varor allt hårdareDet var något av det som deltagarna på seminarierna på mässan PLMA fick lära sig igår. I dag öppnar själva utställningen i mässområdet Rai i Amsterdam. Över 3 00 montrar med mer än 2 000 utställare finns på plats.Gårdagens seminarier visade på bredden både i utbud av varor och i bredden på kunderna.Jean-Jacques Vandenheede från Nielsens svar på frågan om vem som handlar emv blev - alla. Men den stora gruppen är välutbildade och välavlönade försörjare av stora familjer.En femtedel av konsumenterna står för drygt 40 procent av alla inköp av emv. Den femtedel som köper minst handlar bara 5 -6 procent.Han påpekade också att det inte finns några snabba vägar för att öka emvförsäljningen.– Kunder är komplexa och sofistikerade. Deväljer olika i kategorier och vad som lyckas i ett land behöver inte lyckas i ett annat. Tillväxten av emv är en långsam process. Och den har mindre att göra med konjunkturer än man tror. Trenden är långsiktig.I de länder som Nielsen undersöker är snittet för EMV nu 28 procent.På de marknader med högst andel, som Schweiz och Storbritannien finns dock en stagnation. Över 40 procent verkar vara ett tak för andelen emv.Bryan Roberts från undersökningsföretaget Kantar Retail, visade många exempel på att kedjorna i allt högre grad differentierar sittutbud av varumärken – från lågprisprodukter som man inte ens ger kedjans namn, till mycket avancerade varor med höga priser.Han visade också att sambandet mellan lågkonjunktur och jakt på låga priser inte är alldeles entydigt. För försäljningen av premium-emv, ökade under den ekonomiska krisen 2008-2009. När utrymmet för restaurangbesök minskade vill man i alla fall äta bättre – även om det var emv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078