Emma Rung: Matbutiken viktig för Fairtrade Cities
En klok person har någon gång myntat uttrycket ”Varje köp du gör är en röst för det samhälle du vill leva i”. Vi blir fler och fler som är förtjusta i idén att påverka i vår butik, att med vår kundkorg på armen kunna rösta för ett samhälle vi vill se i framtiden och genom att välja fairtrade-märkta produkter göra skillnad för människor som producerat varorna.
Emma Rung, tf generalsekreterare,Fairtrade SverigeFairtrade ökade med 18 procent i försäljning i fjol, trots lågkonjunktur och finanskris. Det står uppenbart att fler och fler vill påverka sin omvärld genom enkla val i butikshyllan. För handeln gäller det förstås att förenkla för konsumenten att hitta spännande och bra produkter i butiken. Utbudet ökar hela tiden, och det ökade engagemanget från butiker gjorde sig påmint häromdagen då jag fick ett mejl från en butiksanställd. Hon jobbar på Coop Forum Sisjön och skickade en kort rad. ”Hej, vi satsar på försäljning av barnkläder med fairtrade-certifierad bomull, kläderna står på bästa försäljningsplats och har än så länge sålt bra!”Mejlet om satsningen på barnkläder kom från Göteborg, en stad som i helgen hamnade på kartan som en diplomerad Fairtrade City. Snart får även Madrid, Sydney och Seattle samma utmärkelse. Runt om i världen finns det nu tusen Fairtrade City-diplomerade städer – modiga och kloka kommuner som är överens om att satsa på en mer rättvis handel och därmed hur de vill att framtidens samhälle ska se ut. Fairtrade City handlar om att olika aktörer engagerar sig lokalt för fairtrade. Kommunen börjar ställa etiska krav i den offentliga upphandlingen, civilsamhället bidrar genom informationsarbete och opinionsbildning och det lokala näringslivet engagerar sig och erbjuder en mängd Fairtrade-märkta produkter.Det är intressant att följa utvecklingen i dessa städer. Till exempel har andelen fairtrade-kaffe inom Lunds kommun ökat från 0,77 procent 2006, till 83 procent i dag och man äter 19 ton fairtrade-bananer per år inom de kommunala skolorna i Malmö. Den kommunala upphandlingen är betydelsefull då landets kommuner är en stor arbetsgivare och förser många med fika och mat. Att fikat betalas med skattepengar gör det ännu viktigare att inköpen görs ansvarsfullt.Butikernas roll i Fairtrade City är lika avgörande. Fairtrade City-diplomeringen har funnits i Storbritannien i tio år och där har de stora kedjorna satsat massivt på fairtrade. Marks & Spencer har konverterat sitt eget kaffe och te fullt ut till fairtrade-märkt och Sainsburys säljer enbart Fairtrade-märkta bananer. Resultatet? Sainsburys bananförsäljning ökade med 15 procent.När Coop Forum Sisjön i Göteborg går i bräschen och säljer barnkläder med fairtrade-certifierad bomull eller när Ica Tuna i Lund erbjuder sina kunder ett urval av 170 fairtrade-märkta produkter, då blir det förstås lättare att som kund göra enkla val i butiken. I tusen Fairtrade Cities i världen har dagligvaruhandeln kavlat upp ärmarna och utvecklar sitt engagemang för fairtrade. När butiker vågar mer, satsar på att skylta upp, märka ut och inspirera sina kunder till schysta val, då blir vi fler som inte bara röstar vart fjärde år utan varje vecka, varje gång vi drar kundvagnen genom butiken. Tusen städer, varav ett fyrtiotal i Sverige, är överens om att ett ökat utbud, bättre skyltning i butikshyllan och större engagemang hos kunder påverkar. Detta är en kraft som växer, som påverkar och som varje dag gör allt större skillnad.