23948sdkhjf

- Svensk handel är som en stor butik

Efter bara drygt en månad på det nya jobbet har Elisabeth Lundberg ännu inte hunnit sätta sin egen prägel på sitt ljusa arbetsrum med stora fönster ut mot Kungsgatan.
De vita väggarna är till största delen kala och de där föremålen som
kan säga något om vem en person är väntar fortfarande på att ta plats.Trots att hon gillar att handla har det inte heller blivit så många besök i den uppsjö av butiker som finns alldeles inpå knutarna.– Tids nog blir det tid för det också. Nu är jag fullt upptagen med arbetet. Jag vill komma ut till så många medlemsföretag som möjligt och hälsa på. Så här i början är min strategi generellt att ha stora öron och liten mun, att lyssna och inte prata för mycket, säger Elisabeth Lundberg, som är kommunikationschef vid Svensk Handel.Det är en nyinrättad tjänst hos organisationen och ett viktigt led i dess arbete med att lyfta fram och göra kommunikationen tydligare.Tidigare låg kommunikationsfrågorna hos marknadsfunktionen, men nu har de en egen avdelning med ett tiotal anställda, varav merparten arbetar vid kontoret i Stockholm.Ska bli bättreSom chef för avdelningen rapporterar Elisabeth Lundberg direkt till Svensk Handels vd, Dag Klackenberg.– Svensk Handel är som en stor butik med ett sortiment som är väl anpassat för detaljhandel, partihandel och importörer. Nu ska vi bli ännu bättre på kommunikation genom att bli mer selektiva i vad vi vill lyfta fram och åstadkomma tydligare exponering och skyltning, säger hon.Elisabeth Lundberg har lång erfarenhet av arbete i handelsbranschen. Under många år var hon kommunikationschef vid Ica, där hon också ingick i koncernledningen.Svensk Handels nyinrättade kommunikationsavdelning hanterar information både internt, exempelvis genom ett nytt intranät, och externt. Webb, sociala medier och pressfunktionen tillhör Elisabeth Lundbergs ansvarsområden.Är du bra på sociala medier?– Jag tycker att det är roligt och är noga med att hålla mig orienterad. Genom att vi som arbetar på avdelningen är i olika åldrar kan vi också se saker på olika sätt. Det är en stor fördel.Vad är det med handelsbran­schen som lockar dig?– Det är en av de viktigaste branscher vi har i Sverige i dag om man ser till samhällsekonomin och sysselsättningen. Det är också fint att den har så stor betydelse i människors vardag. Dessutom är det en mycket levande och snabbrörlig bransch som ständigt utvecklas, säger Elisabeth Lundberg.Johan SedeniusMÖTETElisabeth LundbergAktuell: kommunikationschef vid Svensk HandelFödd: i Stockholm 1962Bakgrund: press- och kommunikationschef hos Ica i 14 år, kommunikationschef hos Tidningsutgivarna i sju år, drivit eget företagBor: villa i BrommaFamilj: man och två snart vuxna barnFritid: familj och vänner, löpning, trädgårdsarbeteFavoritmat: den kalla delen på det svenska smörgåsbordetVill äta middag med: åt nyligen middag med bland andra Kenneth Bengtsson, Dag Klackenberg och Claes-Göran Sylvén i samband med att förre Icachefen Roland Fahlin promoverades till hedersdoktor – ”de är alla fyra mycket goda förebilder inom handeln”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062