Kraft ökade resultatet
Amerikanska livsmedelskoncernen Kraft Foods kunde öka sin rörelsevinst med drygt 36 procent till 1, 65 miljarder kronor under första kvartalet, cirka tio miljarder kronor. omsättning steg 11,1 procent till 12,6 miljarder dollar under första kvartalet.
Den organiska tillväxten stannade på 4,6 procent. Av denna ökning stod dock prisökningar för 3,7 procentenheter. Koncernen lyckades bättre i Europa än på hemmaplan . I Europa steg omsättningen med drygt 11 procent mot drygt fyra i USA. Den sena påsken slog dock mot Kraft som fick en del av sin påskleveranser i andra kvartalet medan allt låg i första förra året. Speciellt gäller det chokladen.Trots ökade råvarukostnader och en fortsatt ekonomisk oro på många marknader håller Kraft fast vid sin tidigare prognos om en ökning en rörelsevinsten i intervallet 11 till 13 procent.Kraft Foods mest kända varumärken i Sverige är Gevalia och Marabou.