Yvonne Ingman: Handeln är värd en bättre infrastruktur
Yvonne Ingmanvice vdSvensk HandelMen egentligen borde det här ha funnits en stor varudistributionscentral. Från den skulle en gata endast för varutransporter ha löpt över Sergels torg och en tunnel skulle därifrån ha gått ner till butikerna på Biblioteksgatan och omgivande shoppingstråk. Det ligger väl mer i kundernas intresse att snabbt och smidigt få varor till butikerna än att tre dagar om våren se körsbärsblom? Och Sverige har ju inte längre något ishockeylag som vinner VM och kan visa upp sig i Kungsan eller vid Sergelfontänen. Nej, inte kan vi göra som i min fantasi. Men handelns och transportnäringens förutsättningar att verka är inte så enkla, som man kan tro. Och ”man” kan här betyda både allmänheten och politikerna.Tillverka en spade och du blir hjälte. Ditt företag ger arbete åt människor och staten får intäkter. Transportera samma spade till en butik och saluför den där. Då blir du en fördyrande mellanhand som dessutom har åstadkommit miljöförstöring.De varor vi i handeln säljer, har vi antingen tillverkat själva eller köper vi från när och fjärran. I bägge fallen behöver varorna transporteras till butikerna – till konsumenternas nytta och glädje.Det låter som en enkel kedja att hantera för svensk logistiknäring, som är i världsklass. Tyvärr är det inte så. Vi i handeln och transportnäringen kan lätt se hinder och flaskhalsar för effektiva transporter. De behöver byggas bort. Därutöver behöver underhållet förbättras av befintliga transportvägar. Vinterns kalabalik om SJ:s misslyckande handlade nästan uteslutande om persontransporter. Knappt ett ord i medier eller i debatten om hur varutransporterna drabbades. Fastän alla behöver varor.Svensk Handel har noterat att Trafikverket fått i uppdrag att se över och undanröja flaskhalsar som finns i den nationella infrastrukturen. Det är gott och väl. Men vi vill understryka att det är av stor vikt att flaskhalsarna i storstadsregionerna också uppmärksammas och åtgärdas. Svensk Handel kräver därför att varuflödet i storstadsregioner underlättas och att samma vikt läggs vid varutransporter och distribution som vid persontransporter. För ett år sedan skrev Näringslivets Transportråd, där Svensk Handel ingår, Sveriges Hamnar och Transportindustriförbundet ett brev till Trafikverket där vi listade 14 punkter inom svensk logistik som behöver åtgärdas. Prioriterade av dessa för handeln är att öka kapaciteten för hela godsstråket genom Bergslagen, Bergslagsbanan/Väster om Vänern, att få dubbelspår på sträckan Hallsberg–Mjölby och på Hamnbanan samt att bygga en ny Marieholmsbro till Göteborgs hamn. Svensk Handels årsstämma på måndag den 9 maj har logistik och transporter som tema. Jag ser med stor förväntan fram emot positiva besked i dessa frågor från infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd som kommer att tala. Guy Ehrling från Näringslivets Transportråd och logistikprofessorn Gunilla Hertz deltar också. Jag hoppas på livlig och initierad diskussion om infrastrukturens roll för omvandling och tillväxt. Behovet av en uthållig strategi kring transporterna är av största vikt för en ljus framtid för såväl handeln som transportnäringen och i slutändan alla som vill köpa bra varor med gott samvete