Jan Börjesson:Prismärkning avslöjar hur butiken sköts
Jan Börjesson, publicist, f d chefredaktör förFri Köpenskap och Fast Food.Enligt mina erfarenheter ökar risken med storleken på butiken. Stormarknader som Maxi Ica, City Gross, Coop Forum och andra större butiker tycks ibland ha fler priserbjudanden än butiksdatorn klarar av. Dessutom är prisinformationen på hyllkanter, i frysdiskar, mejerikyl med mera katastrofalt dålig i många butiker.Häromveckan drabbades jag och andra kunder av en prisinformationskollaps i en av Sveriges största stormarknader. En laxfilé, som enligt prisskylten skulle kosta 89 kronor kilot, visade sig ha ett kilopris på 159 kronor i butikens utgångskassor. Jag köpte närmare 1,5 kilo och betalade därmed 104 kronor för mycket. Tack vare att jag kastade en hastig blick på kassakvittot upptäckte jag felet omgående och kunde kvittera ut mellanskillnaden i butikens kundtjänst. Den förklaring som gavs var att det nya priset av okänd anledning inte hade kommit in i butiksdatorn. Exemplet visar hur viktigt det är att begära kvitto på livsmedelsköpet och kontrollera att alla posterna stämmer med de priser som angetts på hyllkant eller skyltar. En undran infaller sig naturligtvis också över hur många laxfiléköpare, som blev blåsta på grund av butikens slarv.Ett område där prisinformationen ofta fallerar är inom multipriserbjudanden av typen köp två varor för X antal kronor. Här handlar det om att den rabattering som erbjuds inte dras av i kassan. Tyvärr upptäcks sällan felet förrän vid kvittokontrollen hemma på köksbordet. Med hjälp av kassakvittot kan dock felaktigheterna reklameras i efterhand, vilket jag har gjort alltför många gånger för jag ska våga lita på butikernas prisinformation.Detta med multipriser är för övrigt, ur konsumenternas synvinkel, en högst tvivelaktig försäljningsmetod. Dels är den rabatt som erbjuds ofta försumbar, dels lockar det kunderna att köpa på sig för mycket, vilket kan bidra till större miljöpåverkan genom att hushållens matsvinn ökar ytterligare. Felaktig, otydlig och utebliven prisinformation på hyllkanter och i frysdiskar är ett annat sorgebarn i dagens livsmedelsbutiker. Jag vet inte om slarvet beror på att butikerna förlitar sig på att kunderna ska leta upp en prisfrågeterminal eller om det handlar om begränsade personalresurser. Felplacerade eller obefintliga hyllkantsetiketter, prisskyltar som inte tydligt visar vilken vara priset gäller eller som saknar uppgift om jämförpris är hur som helst mer regel än undantag i många butiker. Ibland är felaktigheterna nästan absurda, till exempel när serranoskinkan kallas för varmkorv på hyllkanten samtidigt som det helt saknas prisuppgift på den spanska skinkan. Listan över liknande felaktigheter kan göras hur lång som helst. I en butik som annonserade om ”halva priset på utvalda frukt- och gröntprodukter” saknades information om ordinarie pris i anslutning till de berörda varorna.Med tanke på att alla större butiker har priset som främsta (och oftast enda?) argument i marknadsföringen är det minst sagt förvånande att prisinformationen inte har högsta prioritet i butikerna. En korrekt och tydlig prisinformation är en indikation på hur butiken sköts och därmed ett viktigt instrument för att öka förtroendet bland kunderna.