Bra halvår för Tesco
Brittiska dagligvarukedjan Tesco ökade sin försäljning med 8,3 procent till 29,8 miljarder pund , drygt 330 miljarder kronor under första halvåret som avslutades 28 augusti. Resultatet före skatt steg med 1,5 procent till 1,6 miljarder pund.
Bäst utvecklades försäljningen i Asien som steg med 30 procent. Det som gläder företaget mest är måhända utvecklingen för den amerikanska satsningen, kedjan Fresh&Easy. Försäljningen totalt har ökat med 47 procent och i jämförbara enheter har den stigit med cirka tio procent. Verksamheten går fortfarande med rejäla förluster men ledningen för Tesco tror att man når lönsamhet verksamhetsåret 2012/13.På hemmarknaden Storbritanninen, som står för cirka två tredjedelar av omsättningen, var ökningen i försäljning 5,9 procent och vinsten steg med 5,5.Marginalen är hälsosamma 6,1 procent.