Hemköp glädjeämne för Axfood
Rörelseresultatet i hela koncernen steg med 3,7 procent till 279 miljoner kronor. Det ger en oförändrad marginal på 3,3 procent.Men försäljningsutvecklingen ger en splittrad bild.När det gäller Willys steg omsättningen med 3,9 procent till 4 665 miljoner kronor men räknat på jämförbara sjönk omsättningen med 2,5 procent.Däremot förbättrades lönsamheten. Röresleresultatet steg med 10,2 procent till 195 miljoner kronor. Det ger en marginal på 4,2 procent, en förbättring med 0,3 procentenheter.För Hemköp minskade försäljningen totalt med 6,4 procent under kvartalet. Men i de egenägda jämförbara butikerna steg försäljningen med 1,6 procent. Rörelseresultatet blev 10 miljoner kronor, en förbättring med 20 miljoner jämfört med samma period förra året.Axfood Närlivs ökade sin försäljning med 1,6 procent upp till 1 491 miljoner kornor. Däremot sjönk rörelseresultatet med fyra miljoner kronor till 34, en nedgång på 10,5 procent.VD Anders Strålman skriver i sin kommentar att Axfood fortsätter visa stabil vinstutveckling i en mycket konkurrentutsatt marknad. När det gäller Willys tapp i omsättning på jämförbara enheter säger han att den har påverkats av en generellt sett svag utveckling i branschen och nyetableringar - både av konkurrenter och av Axfood själva.För Hemköp är det enligt Strålman resultatet av strukturförändringar och effekter av kampanjer som nu ger resultat.Axfood håller kvar vid sin prognos sedan tidigare - att nå ett rörelseresultat på helåret minst i nivå med 2009. Och hittills, på sex månader, ligger man cirka fyra procent över fjolåret.