23948sdkhjf

Konsum i norr sänker priser

Konsum Norrbotten , med vd Thomas Björk, började redan i vintras att sänka priserna. Men då prövade man taktiken i utvalda butiker. Nu genomför man satsningen fullt ut i föreningens samtliga 32 affärer.

– Vi upptäckte att vi inte låg helt rätt till prismässigt i alla lägen. Det är förklaringen, säger Thomas Björk till Fri Köpenskap.Totalt har man sänkt priserna på 5 000 varor, vilket är en ansenlig andel med tanke på att en ordinär Konsumbutik kan ha drygt 10 000 artiklar,Nivån på prissänkningarna varierar från vara till vara. Thomas Björk vill inte ge någon snittsiffra, men säger att det är rejäla justeringar.Han betonar också att det är samma priser i alla affärer. En konkurrensutsatt butik i en stad och en ensam butik långt ute på landsbygden håller samma priser.Syftet med åtgärden är att öka marknadsandelarna.– Där har vi tappat lite på senaste tiden. Nu ska vi ta tillbaka, säger Thomas Björk.Lägre priser tär förstås på marginalerna och försäljningen måste upp för att det hela ska kunna räknas hem. Men Thomas Björk säger att volymerna nu är viktiga och att det här är en långsiktig satsning där det kommer ta lite tid innan effekterna märks.Grannföreningen Konsum Malmfälten har gjort en liknande förändring.Konsum Norrbotten omsatte 2009 1 586 miljoner kronor, en uppgång på knappt en procent. Rörelseresultatet blev 1,4 miljoner kronor. Jämförelsestörande poster på drygt elva miljoner tyngde resultatet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078