Coca-Cola fortsätter naturligt
Reklaminsatserna i höstas fick namnet Pembertonkampanjen efter Coca-Colas uppfinnare, apotekaren John Pemberton.Efter förra årets kampanj minskade antalet konsumenter som såg Coca-Cola som en articifiell produkt med 68 procent, meddelar företaget i en pressrelease.I kampanjen trycktes bland annat på att sockret i den svenska Coca-Colan kom från Skåne, vilket många uppfattade som positivt.Effekterna smittade av sig på hela läskkategorin, sex procent av de tillfrågade säger att man fått en förbättrad syn på läsk i allmänhet.– Vi har fått mycket positiv respons från konsumenter och kunder. Därför känns det naturligt att köra den igen, säger Hanna Sjöström, business manager på Coca-Cola i Sverige.Den nya kampanjen drar igång i tv i vecka 16 och budskapet kommer även att synas i butik och på företagets lastbilar.Budskapet i annonserna är bland annat att Coca-Cola varken innehåller konserveringsmedel eller konstgjorda smakämnen, det är socker, fosforsyra, koffein och vegetabiliska extrakter och kryddor som ger smaken. Men exakt vilka och i vilka proportioner är fortfarande en hemlighet.