23948sdkhjf

Lidls långsiktiga mål: 20 procent fler växtbaserade livsmedel

Lågpriskedjan ska tillämpa WWF:s metodik i Sverige och övriga 30 länder där Lidl är verksamt och årligen rapportera om ”proteingapet”.

Lidl lovar att, i alla 31 länder där den tyska lågpriskedjan är verksamt, öka sitt fokus på växtbaserade proteiner, fullkornsprodukter samt frukt och grönsaker. Med hjälp av Världsnaturfondens metodik ska transparensen öka och konsumenterna guidas till mer miljömedvetna och hälsosamma val.

– Nyckeln till att kunna mätta en växande befolkning på ett hälsosamt sätt, och göra det inom planetens gränser, är en global omställning av livsmedelssystemet. Lidl har åtagit sig att bidra till detta mål i flera år – baserat på vetenskapen bakom Planetary Health Diet. Med WWF som en erfaren partner vid vår sida vill vi göra en ännu större insats i framtiden, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Huvudmålet är att fram till 2030 öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent jämfört med 2023. Det ska bland annat ske genom att öka andelen växtbaserade proteinkällor, såsom baljväxter, nötter och frön, liksom andelen växtbaserade alternativ till kött, ägg och fisk. 

Här är målen som Lidl Sverige ställt sig bakom:

  • Lidl ska öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent i alla Lidl-länder till 2030 (jämfört med 2023).
  • Lidl Sverige ska öka försäljningen av växtbaserade proteinkällor till 20 procent senast 2030.
  • Lidl Sverige ska öka andelen fullkorn i spannmålsförsäljningen till 15 pricent senast 2030 (jämfört med 2023).
  • Senast 2030 ska Lidl erbjuda minst ett fullkornsalternativ i alla relevanta produktgrupper i vårt sortiment i alla Lidl-länder.
  • Lidl kommer att fortsätta erbjuda kunderna ett stort urval av färsk frukt och grönt.

– Vi har under flera år utvecklat vårt sortiment med fokus på medveten kost. Tidigare har vi skapat en stark grund för en strategi för medveten kosthållning, som vi nu kan bygga vidare på för att uppnå nya, ambitiösa mål framåt, säger Peer Sandtner, inköpsdirektör Lidl Sverige.

Varje år kommer Lidl att rapportera om ”proteingapet”; skillnaden i försäljningsandel mellan vegetabiliska och animaliska proteiner i sitt produktsortiment.

– Vi välkomnar Lidls anpassning till Planetary Health Diet och användningen av WWF Planet-Based Diets Retailer Methodology. Detta är ett avgörande steg för att ställa om livsmedelssystemet som är en av de viktigaste orsakerna till förlust av djurliv och natur, säger Mariella Meyer från WWF International, och hoppas att Lidl ska inspirera andra dagligvarukedjor att följa efter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.09