23948sdkhjf

Ewa Wildmark: Skaffa en begravnings- byrå eller en lågpriskedja

Vill man tjäna pengar i dagens krisekonomi ska man antingen ha en begravningsbyrå eller en lågpriskedja.

Ewa Wildmark,frilansjournalist bosatti HollandRådet kommer från den kanadensiska marknadsbyrån Warrilow, som naturligtvis förklarar det på ett mer vetenskapligt sätt: man ska antingen satsa på en industri som drivs av befolkningsutveckling – äldre och äldre – eller som drar nytta av lågkonjunkturen.Hur begravningsbranschen går vet jag inte, men lågprisvaruhusen går utmärkt.”Poor prices; poor people need it, rich people love it”, som man säger. Precis den känslan hade jag i lördags när jag hittade en plats för min buckliga Skoda mellan en Mercedes och en Audi på Aldis parkering. Klockan var 14.00. Det såg ut som ett slagfält inne i affären. Överallt tomma kartonger. Mejeridisken var utsåld, liksom pallen med citronläsk.Kvinnor med håret i en stram knut och långa kjolar (min Aldi ligger i en strängt religiös del av Holland) slogs om de sista köttbitarna och reafynden. Ett par mil därifrån, på andra sidan gränsen, har Colruyt stärkt sin position med 1,7 procent och har nu 23 procent av den belgiska marknaden. Kedjan, som är en av de tio mest kostnadseffektiva företagen i Europa, investerar 60 miljoner euro i ett nytt distributionscenter och nyanställer 3 500 personer.”I extrema situationer går det alltid bra för oss”, kommenterade företagets ekonomidirektör Jean-Pierre Roelands nyligen.Bra går det också för begagnat. I Holland och Belgien finns en Kringloop i varje kommun, där man dumpar ungarnas leksaker eller möblerna som ingen vill ha när man städar ut i dödsboet.Det handlar om enkla magasin som i decennier har fört en tynande tillvaro. Nu hinner farmors gamla gardiner knappast landa i hyllan innan de flyger ut igen.Men de hårda tiderna har också lett till en polarisering. Delhaize har bannlyst drygt hundra Unileverprodukter. Och här ska jag passa på att lotsa in en av mina favoritgurus när det gäller handeln, den belgiske professorn Gino Van Ossel. Han spår att utgången av striden blir avgörande för maktförhållandena mellan handeln och leverantörer. Förlorar Unilever, har Procter & Gamble liksom Inbev ett problem. Hittills har både Delhaize och Unilever förlorat. Unilevers fans går till Delhaizes konkurrenter och resten köper emv hos Delhaize.Van Ossel är också en man med visioner. Han förutspådde hypermarkets nedgång för flera år sedan. Nu är hans råd till handlare: ”Köp lokaler och betala kontant. Då kan du göra en bra affär. Det finns fortfarande företag som sitter på ett berg av pengar. Du betalar inte bara mindre för en filial än för ett år sedan. Att utöka nu garanterar ett försprång när ekonomin går upp igen. Då har du som företagare haft möjlighet att kapa åt dig de bästa platserna. Du får mer för pengarna och vet att du expanderar medan resten inte gör det.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064