23948sdkhjf

Försäljningen av frukt och grönt ökar – men långt till målet

Efter ett par års volymminskning började svenskarna förra året handla mer frukt och grönsaker. Men konsumtionen är fortfarande lägre än för fyra år sedan.

Efter en negativ volymutveckling för frukt och grönsaker under hela 2022 och 2023 började vinden vända under första halvåret 2024 då Svensk Daglivaruhandels särskilda dagligvaruindex för frukt och grönt visade på en ökning med 3,3 procent. 

Under det fjärde kvartalet 2024 ökade volymen för frukt och grönsaker ännu mer, med 8,2 procent jämfört med samma period 2023. 

Summerar man helåret 2024 handlar det om en volymutveckling på 4,5 procent.

– Det sista kvartalet innebar årets högsta volymtillväxt, vilket bidrog till ett genomgående positivt år för försäljningen av frukt och grönsaker. Att försäljningsvolymerna ökar är en glädjande nyhet och en indikation på att konsumenternas köpkraft sakta återhämtar sig, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Svensk Dagligvaruhandel lanserade ett särskilt index för frukt och grönt 2023 som ett led i arbetet med att öka intaget av frukt och grönsaker i enlighet med Livsmedelsverkets näringsrekommendationer om 500 gram per person och dag. 

Dit är det fortfarande långt. Även om årets trend är positiv så sker tillväxten från låga jämförelsetal och konsumtionen har sedan 2021 minskat med 5,9 procent. 

– För att uppnå Livsmedelsverkets rekommendation om ett dagligt intag på 500 gram frukt och grönsaker per person krävs längre perioder av ihållande försäljningstillväxt, konstaterar Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandel tar fram frukt- och gröntrapporten i samarbete med HUI Research. Publicering sker halvårsvis. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047