Carrefours svenska vd ska vrida klockan rätt
Det var första framträdande för den franska detaljhandelsjättens svenska vd. Han lämnade över själva sifferpresentation till sin finansdirektör och koncentrerade sitt anförande på framtida strategier.Lars Olofsson inledde med att Carrefour har förlorat sin ledarposition och det gäller att återta den.– Vi ska bli bäst i klassen, sade han och fortsatte:– Vi ska få pendelklockan att slå rätt, för att använda ett schweiziskt uttryck.För Lars Olofsson handlar det om att vinna kundernas förtroende, vara deras favorit och nå deras hjärta, som han uttryckte det på välformulerad franska.– Carrefour måste också bli ett enklare, smalare och mer effektivt företag.Han lade också till att samarbetet mellan Carrefour i olika länder måste bli bättre, och man måste lära mer av varandra.Carrefour gjorde ett sämre resultat 2008 jämfört med föregående år. En del kan skyllas på de sämre tiderna, men företrädare för företaget menade att det inte är någon ljusning i sikte.Charlotta Eriksson