Oförändrat för största bryggaren
Det var i mitten av förra året som belgisk-brasilianska Inbev förvärvade amerikanska Anheuser-Busch. USA-bryggeriet konsolideras i mitten av november så siffrorna för 2008 är proforma, det vill säga jämförelsen görs som om Anheuser-Busch ingått i koncernen även de sista veckorna 2007.Under 2008 sålde ABInbev varor för 16,1 miljarder euro. De är en ökning med 5,2 procent, men den ligger bara på priser. Totalvolymen är oförändrad med en viss nedgång för öl vilken kompensera med högre försäljning av andra drycker.Rörelseresultatet ökade med 2,1 procent till 4 022 miljoner euro, en marginal på 25 procent.På sista raden sjönk dock resultatet med 10,5 procent. Orsaken är främst höjda finansiella kostnader till följ av förvärvet av Anheuser-Busch.Några av ABInbevs varumärken är Budweiser, Stella Artois, Becks, Leffe och Staropramen.