Magnus Lilienström: Vem blir första Max i daglig- varuhandeln?
Magnus Lilienström, chefredaktör,Fast Food.I dag arbetar i stort sett alla inom snabbmatsnäringen med att driva utvecklingen framåt. En stor anledning är att branschen för några år sedan samlade sig. Jag var själv med den dagen, faktiskt på Fast Foods redaktion, när de flesta kedjors ledningar motvilligt och obekvämt satte sig i ett och samma rum.Sedan den dagen har de förstått att en gemensam strategi har alla att vinna på och det lönar sig inte att skylla på varandra och försvara något som är fel. Branschen har till och med fått med sig den svåråtkomliga pizzanäringen, säkert har vår nu femåriga tävling, SM i pizza, bidragit. Den har fått stort utrymme i både tv och tidningar och detta har fått gourmetpizzeriorna att blomstra och övriga aktörer inom snabbmatsnäringen hänger mer än gärna på. Mycket är ännu kvar att göra, men i dag är snabbmat mer accepterat än någonsin. Kedjorna fortsätter att tänka strategiskt och hela tiden förutse vad som komma skall.Lanseringar och smarta drag görs nästan dagligen på olika håll. Ledaren är utan tvekan Max. De slingrar sig runt medierna och träffar kunderna rakt i hjärtat med sin ärlighet och vilja att ge något som de kan vara stolta över.Men, men, men… det finns en vass tagg som irriterar rejält och det stavas frysta – och i viss mån kylda – färdigrätter i dagligvaruhandeln, ofta producerade av stora aktörer. Även om dessa rätter går under kategorin HMR, så betraktar konsumenten detta som snabbmat. Minst ett par gånger i månaden kommer det braskande kritik. Jag har faktiskt tappat räkningen, senast var det en undersökning där måltiderna var på tok för näringsfattiga, för små och för feta. Ni försvarar er med näbbar och klor, anpassar er lite och kör på. Visst, det är inte lätt att skapa rätter med rätt smak och konsistens, till vettigt pris med bästa råvaror, som dessutom gör kunden mätt, är hälsosamma, snyggt förpackade, fria från tillsatser, funkar i mikron och i en produktionslinje. Men vet ni vad, det skiter kunden och medierna i! Det är er förbaskade skyldighet att lösa det. Kan man åka till månen borde man kunna lösa även detta.Nä… jag är så förbaskat trött på att höra alla dessa klagomål om era rätter. Okej, ni säljer säkert volymer till stackars konsumenter som inte har några alternativ, men är ni stolta över era produkter? Är det kul att medierna ständigt avslöjar nya katastrofer genom er? Jag hoppas inte det. Ni står där och väntar på nästa angrepp och har inget försvar, precis som våra kedjor gjorde för några år sedan. Självklart finns det bra producenter, inte minst mindre lokala, och vissa rätter är föredömen. Några av er kommer att ringa mig och vråla om att ni visst har några nyckelhålsmärkta och några ekologiska rätter och driver fiskfrågor, etcetera. Men det är liksom inte det frågan gäller. Ni behöver koppla greppet, ta makten över medierna och stoltsera. Samla er och tänk till. I dagligvaruhandeln ska konsumenten möta en palett av riktigt bra måltider, presenterade i en tilltalande ”färdigmatsrestaurang” där allt finns både för familj och ensamstående, fryst, kylt, för fest och vardag. Flera mindre dagligvarubutiker satsar hårt på detta, men den stora massan hänger inte med. Med kunskap, rätt inställning och inte minst bra mat kan ni producenter möta vilken kund, journalist, grossist och dagligvarukedja som helst och få makt, utrymme och volymer som ni i dag inte ens vågar drömma om. Det finns det bevis på, se på Sveriges snabbmatskedjor. Vem blir första Max i dagligvaruhandeln?