Klockan klämtar för Lidls sockermål
2019 satte Lidl ett antal nya hållbarhetsmål som syftar till att bidra till en mer hälsomedveten kost, med bland annat mål för att minska andelen salt och socker. Ett mål som kedjan jobbat mot är att minska socker- och salthalten i egna märkesvaror med 20 procent, jämfört med 2015. I dagsläget har man kommit halvvägs, konstaterar Lidl i ett pressmeddelande.
”Med 2023 års försäljning inräknat har livsmedelskedjan nått halvvägs till målet om att minska socker- och salthalterna med 20 procent.”
Trots att det är mindre än ett år kvar för hinna att uppnå målet är Lidl Sverige hoppfulla om att klara det. Kedjan skriver att man under 2024 växlade upp arbetet och att man lagt störst fokus på de produkter som säljer mest.
– Vi vill inspirera de svenska hushållen att leva hälsosamt och äta nyttigt. Eftersom vi vet att det kan vara svårt att hålla koll på alla detaljer i vardagen vill vi göra det enkelt för våra kunder att välja god och nyttig mat när de handlar på Lidl, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Förutom att sänka sockerhalten i frukostflingor och söta drycker, samt saltmängden i vissa charkuterivaror och färdigmat, jobbar man med att utöka sortimentet av mindre energitäta produkter som innehåller mindre socker och salt. Det är en intensifiering i det sistnämnda arbetet som gör att Lidl tror att man kan hinna ikapp och nå målet under 2025.