23948sdkhjf

Hallå… Caroline Ekman, informationschef på Spendrups

Vi närmar oss första advent och därmed julmusttider, vad tror du om årets försäljning?

– Om man ser tillbaka på totalmarknaden så brukar försäljningen i volym ligga runt 40 miljoner liter julmust per år och jag tror att vi ligger kvar där. Vi vet att folk inte gör avkall på julmusten, det ser vi väldigt tydligt. Musten är en självklar del av vårt julfirande.Vilka är det som dricker julmust?– Det är alla över hela linjen, unga som gamla och det är kopplat till att det är så gott till mat. Jag ser det som en typisk barn- och vuxenläsk. Hur ser konkurrensen ut?– Det finns en stor konkurrent och det är Carlsberg. Våra mustrecept skiljer sig åt och folk hittar sin favorit. Våra förpackningar skiljer sig också åt och det medverkar vid valet. Vi har bytt namn sedan förra året och nu heter vår must Nygårda liksom våra läsk, tidigare hette den Spendrups klassiker. Hur är det med Coca-cola, är det en konkurrent?– Nej, det är inte alls en konkurrent under musttider.Är julmusten död övriga tider på året?– Nej, men den lever ett stilla liv utom på påsk för då säljer vi mycket men inte lika mycket som kring jul. Då börjar vi försäljningen till första advent och håller på till efter trettonhelgen och det är en ganska lång tidsperiod.Är receptet fortfarande hemligt?Oh, ja det är det verkligen. Både hos licenstillverkaren och här hos oss där vi tillsätter socker och vatten. Det är bara de som håller på med läskberedningen som vet hur man gör.Hur gick det med varianterna ni lanserade förra året?– Aja baja man får inte röra den traditionella musten den ska smaka som den alltid har gjort. Vi lärde oss att svenskarna inte vill ha olika smaker på must och därför finns de inte kvar.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078