23948sdkhjf

Pepsi satsar sig ur nedgång

Amerikanska läskjätten Pepsi presenterade i går en rad åtgärder som ska sätta fart på koncernens försäljning på den inhemska marknaden.

Där har Pepsi, precis som ärkerivalen Coca-Cola, en längre tid kämpat med en sjunkande konsumtion av kolsyrade drycker, eftersom konsumenterna i allt högre utsträckning väljer juice, te och smaksatt vatten.I den nya strategin ligger bland annat en ny burk och en satsning på en ny dryck som ska innehålla ett naturligt sötningsmedel med lågt kaloriinnehåll.Vidare ska man förändra designen på energidrycken Gatorade, introducera en mindre söt Tropicana-juice samt en kolsyrad variant av ett drickfärdigt te, rapporterar Financial Times.Försäljningen av flaskvatten tappar fart i USA, precis som i Europa. För att blidka miljövännerna ska Pepsi förpacka sitt Aquafina-vatten i en ny flaska som innehåller 25 procent mindre plast än den nuvarande.I en prognos för försäljningen sade Pepsi att kolsyrade drycker kommer fortsätta att tappa, men man man tror på en tillväxt på vatten på några få procent men en större ökning, dock ensiffriga procenttal, för stilla drycker. Under de kommande tre åren räknar koncernen dock med att minska sina kostnader med 1,2 miljarder dollar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078