23948sdkhjf

Emv lyfte Ahold i USA

Det är bland annat en satsning på emv, egna märkesvaror, som förbättrat Aholds resultat och försäljning i USA. Bokslutet för tredje kvartalet presenterades igår och visade framför allt på ett lyft i Nordamerika.

Den marknaden står för nästan

hälften av den nederländska koncernens omsättning.Strategin i USA har inneburit prissänkningar och en ompositionering av butikerna vilket visade sig vara helt rätt tajmat i nuvarande finansiella kris då kunderna blir mer prismedvetna.– Vår utmaning är dels att att få kunderna att stanna hos oss i stället för att välja lågprisbutiker, dels att få kunder från kedjor i samma segment som vårt att byta till våra butiker, säger Aholds vd John Rishton till Financial Times.Totalt kunde Ahold under kvartalet öka sin rörelsemarginal med 0,1 procentenhet till 4,9. Det beror på lyft i USA-kedjorna Stop&Shop, Giant-Landover och Giant-Carlisle. För hemma i Holland sjönk marginalen i Albert Heijn-butikerna från 7,3 till 7,0.Introduktionen av emv i de amerikanska butikerna har stärkt både förtjänst och tvingat fram bättre avtal med producenterna av märkesvaror.Intressant i sammanhanget är att Axfood väljer en liknande strategi för att få ordning på problembarnet Hemköp. En ökad satsning på Eldorado, Axfoods lågspris-emv, ska få kostnadsmedvetna kunder att stanna i butikerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093