23948sdkhjf

Emv-producenter har koll på läget

Företag som sysslar med produktion av emv, handelns egna märkesvaror, ligger betydligt närmare konsumenten än de stora märkesvaruleverantörerna,

Genom det nära samarbetet med kedjorna får man stor kunskap om konsumenternas beteenden.Det sade Chris Thomas, vd för isländska Bakkavör, på Dagligvarudagen. Bakkavör är en av av de största leverantörerna av färdigmat till de brittiska kedjorna. Av omsättningen på 2,7 miljarder dollar per år går över 80 procent till Storbritannien. I dag är det försäljningen i övriga Europa och Asien som växer snabbast.Bakkavör har funnits i drygt 20 år och utvecklingen av hela färdigmatssektorn har varit fantastisk under den tiden.– Då lagade i princip alla i Storbritannien mat med råvaror som grund. I dag väljer den genomsnittliga familjen färdig kyld mat som måltid hemma 2-3 gånger i veckan.Utvecklingen har gått från pizzan över till mer avancerade produkter, till komponentkoncept med exempelvis olika såser. Mycket av den så kallade lyxmaten har flyttat in i färdigmatshyllorna, sushi är ett exempel.– Men i dag är vi på sätt och tillbaka där vi började, sade Chris Thomas. En stor trend nu är nästan-råvaror, det vill säga detaljer som marinerat kött som gör att konsumenten kan börja laga mat men slippa långa förberedelser.Chris Thomas försäkrade också publiken på Cirkus att den isländska ekonomiska härdsmältan till trots, har Bakkavör starka och långsiktiga finansiärer.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062