Bra ägarmix lyfte Norgesgruppen
I dag kommer 46
procent av gruppens omsättning på drygt 40 miljarder norska kronor från de
egenägda butikerna, resten från rörelser som ägs av egna köpmän.Han poängterade att villkoren för de båda koncepten är exakt
de samma vad gäller inköp och andra tjänster.– Att ha nöjda köpmän som tjänar mycket pengar är viktigt, underströk Sverre Leiro.
Dessutom underströk han den kopplingen till det lokala.
- -– Glöm den nordiska konsumenten, sade han. För den
finns inte. All business is local.
Han slog fast detta ytterligare genom att säga att den tillväxt
man haft i marknaden de senaste åren tagits från Ica i Norge.
- – Det var inte särskilt svårt.
Men samtidigt är Norgesgruppen nu ute på ett eget nordiskt
äventyr genom en ambitiös etablering av Kiwi-konceptet i Danmark. Fast det görs
helt på danska villkor enligt Leiro.
- – För varför lyckas Carrefour i Italien och
Spanien? Jo, för att butikerna där är helt olika de i Frankrike.
En stor utmaning för Norgesgruppen är nu att möta det ökade
miljöintresset från konsumenterna. Sverre Leiro uppmanade leverantörerna att
förbättra sina märkningar ”för kunderna vill göra ett eget aktivt val”.
Norgesgruppens mål är att minska energianvändningen med 15
procent under perioden 2004-2012. Utsläppen av växthusgaser från
transportverksamhet ska ner 40 procent fram till 2010.
Han avslutade med att tala om något som han betecknade som en
hjärtefråga – matavfallet.
Enbart Norgesgruppen producerar 20 000 ton matavfall per år.
Att minska dels mängden avfall men även att ta bättre reda på det som ändå
produceras genom omvandling till biogas är viktiga frågor.
- – I dag har vi i Norge speciella bolag för olika
sopfraktioner som glas och papper. Kanske behöver vi ett för matavfallet.LarsLars Thulin