23948sdkhjf

Inga annonser i ny Sabis-strategi

Från och med nästa år ändrar butikskedjan Sabis i Stockholm sin marknadsstrategi. Annonserna i lokaltidningarna slopas till förmån för en genomarbetad satsning på måltidslösningar och matinspiratörer i butikerna.

Det berättade Caroline Cederblad, vice vd för Sabis och ledare för koncernens butiksdel, på Dagligvarudagen. Med på scen fanns också pappa Claes Andersson, vd och lillasyster Madeleine Brehmer, vice vd och chef för restaurangdelen i Sabis.Satsningen på personal i butiker med uppgift att inspirera och sprida matglädje är inte ny. Sabis försökte för tio år sedan, men då var det butiksanställda som fick titeln matcoach.– Det funkade bra tills någon av de anställda i butiken blev sjuk. För då hamnade matcoachen i kassan, sade Caroline Cederblad.Det nya programmet heter Vardag Fest och bygger på att kunder faktiskt vill laga mat.I den nya satsningen kommer matinspiratörerna därför från ett utomstående företag.Claes Andersson var inte rädd för att utebliven annonsering skulle minska kundströmmarna till butikerna.– Vi är ju fortfarande med i Vi-butikernas annonsering och cirka 40 procent av försäljningen sker via Vi-kortet. Så vi når kunderna hyfsat bra ändå.Sabis har också gröna ambitioner, både när det gäller restaurangdelen och butikerna. I Dalarna har man ett eget vindkraftverk som i dag producerar el motsvarande 60-70 procent av hela koncernens energiförbrukning. Målet är att nå 100.– Det känns bra att kunna göra en sådan sak. Då sover man lite bättre om natten, sade Madeleine Brehmer.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109