23948sdkhjf

Hallå…Daniel Fritzdorf, ansvarig för mässan Det goda köket

På fredag öppnar mässan Det goda köket på Stockholmsmässan, vilka vänder ni er till?

– Vi vänder oss till alla som tycker om mat och dryck och i första hand är det till konsumenter. Den största gruppen besökare är kvinnor med goda inkomster och de utgör hela 70 procent. Vilka ställer ut?– Det är alkoholimportörer, mindre matimportörer och organisationer som kan koppla ihop mat och dryck, exempelvis researrangörer.Hur ser årets mattrend ut?– Den stora trenden är att intresset för mat och dryck ökar. Vi ser det på att besökarantalet har ökat med 40 procent de senaste två åren och förra året hade vi 25 000 besökare. Det är inte så att det kommer en massa nya maträtter på våra bord, utan det är snarare så att man vill veta hur man ska äta och hur en maträtt är uppbyggd. Besökarna är också intresserade av var maten kommer ifrån och hur man ska äta hälsosamt. GI är ett begrepp som gör besökarna konfunderade och det vill man veta mer om.Vi går mot sämre tider, hur påverkar det mässan?– Det har hittills inte påverkat mässan negativt på något sätt, snarare tvärtom. Men vi har full respekt för det och vi ska fundera på vad vi ska göra. När jag tänker efter så lagar våra kockar mer husmanskost och mer långkok. Populära rätter i år är oxkind och cocq au vin. Den typen av mat verkar komma starkt.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078