Hallå…Magnus Frisk, informationschef på Coop
– Jo, vi har lanserat en tygkasse men den här kassen är både av ekologisk bomull och samtidigt rättvisemärkt så det är helt nytt. Den är också sydd av ett kvinnokooperativ i Indien så det känns helt rätt för oss.Vad är syftet med kassen?– Vi har märkt i våra frågepaneler att kunderna är väldigt intresserade av klimat- och rättvisefrågor och vi vill hjälpa dem att göra rätt val. Den här kassen lever upp till alla krav man kan tänka sig.Vad vinner ni konkret, har ni siffror?– Nej, det har jag inte i dagsläget och de flesta kunder kommer nog välja de traditionella kassarna men vi vill visa på ett alternativ. Det står i företagets grundläggande värderingar att vi vill värna om människor och miljön. Vi vill visa på alternativ och genom att ta små steg som leder till något större visar vi att vi skyddar klimatet.Vad händer med de traditionella kassarna?– Det återstår att se och det ser ju väldigt olika ut beroende på butik men vissa kunder går nog över till tygkassen. Men det stora flertalet fortsätter nog att köpa traditionella kassar.Camilla Myrsten