Christina Cheng: Dröm om förföriskt doftande bröd
Christina Cheng, trendanalytiker,Cheng AlertMen allt efter som tiden går så smyger den ljuvliga känslan över i en bitterhet som slutar med stora arga löften om ”Nästa år…” Dessutom verkar alltfler besvara frågan om julklappsönskningar med ett ”jag vill egentligen inte ha nånting” (obs! svaret kommer med vissa åldersrestriktioner). Men då kanske den heta sömntrenden kan vara något att ge bort. Efter att ha ägnat lång tid åt hälsan i form av vad vi äter och hur vi rör oss, så ökar intresset för sömn. Ja, intresset för sömn är väl alltid tämligen stort speciellt efter en 17-18 vakna timmar, för att inte tala om då klockan ringer på morgonen och decembermörket ruvar utanför fönstret. Men det lustiga är att detta primitiva behov har hittat en växande marknad. Det har blivit föremål för lyxleverantörer och upplevelsebranschen. Redan i slutet på 1990-talet introducerade hotellet Westin sin Heavenly Bed, en konceptualiserad sovupplevelse som numera går att köpa hem med boudoir-kuddar och allt. De har fortsatt att utveckla sitt koncept och kan i dag erbjuda dig att ta del av deras Unwind-ritual på utvalda hotell. Det är ett tvåtimmarsprogram ihopsatt så du kan varva ner efter dagens vemödor med syftet att du ska få en god natts sömn. På nyöppnade Glo Hotel i Helsingfors får du en liten meny där du kan välja på kuddar med olika egenskaper liksom täcken. Det finns även möjlighet att testa en väckarklocka vars hela poäng är att den innan den där hemska signalen går igång, lyser upp rummet för att biologiskt kicka igång kroppen. Duger inte det så kan Benjamins, ett lyxhotell i New York rekommenderas. Det har en så kallad Sleep concierge, en typ av sömnbutler anställd enkom för att du ska sova gott. Det lustiga är att det är just löftet om en god natts sömn som ska sälja en hotellnatt som kostar 2 500 kronor. Jösses, jag skulle garanterat inte vilja sova bort en enda minut. Men oavsett om sömnupplevelsen levereras i form av en bovetekudde eller en sovkapsel där du kan dyka in i 20 minuter för en power-tupplur (85 kronor på Yelo i Empire State Building) så visar det sig att människor är villiga att pynta pengar för ett mervärde kring en kärna som kommer till dig helt gratis förr eller senare. Alltså, sömn är ju faktiskt det enda behovet som vi kan tillfredsställa helt helt helt på egen hand. Men tydligen så går det ändå att kommersialisera med lite känsla och finess. Vad månne det säga om det omvända fallet? Vi ser en kraftig ökning av försäljningen och efterfrågan av ekologisk produkter, ändå lyckas inte Pågen och Lantmännen Färskbröd få snurr på ekologiskt bröd. I början av september slutade Lantmännen med sitt sista ekologiska bröd och hänvisar till bristande kundintresse. Kanske får vi hoppas att deras anställda får sig en riktigt skön julnattssömn och drömmer om förföriskt doftande bröd som bakats med omsorg och naturliga ingredienser. Långt bort från rationaliserade industriella produktioner som i en i allt för fjärran framtid kommer få det trångt i sitt marknadssegment. Alltmedan snön sakta bäddar in julnatten i ett vitt mjukt täcke.