Albert Heijn imponerar
Räknat på konstanta växelkurser växte omsättningen med 5,6 procent till 6,3 miljarder euro.I en kommentar till rapporten säger nytillträdde vd:n John Rishton att koncernen är på rätt väg med de nya strategierna för verksamheterna i USA och att takten i det arbetet har förbättrats. I Europa fortsätter Albert Heijn att redovisa imponerande siffror.Ahold räknar med att rörelsemarginalen för i handelsverksmheten för helåret snarare kommer att ligg på 4,5 procent än fyra procent, vilket är det intervall som angivits i tidigare prognoser.Som en följd av det återköpsprogram och återbetalningsprogram som genomförts under året har fyra miljarder euro betalats tillbaka till aktieägarna. Dessutom planerar företaget att införa en årlig utdelning på aktierna. Storleken på på denna presenteras i samband med årsbokslutet 6 mars nästa år.Under årets första nio månader uppgick Aholds försäljning till 21,5 miljarder euro. Räknat på konstanta växelkurser innebär det en ökning på sex procent. Rörelseresultatet i handelsverksamheten var 978 miljoner euro, vilket ger en marginal på 4,5 procent. Det är 0,5 procentenheter bättre än samma period förra året.Utvecklingen för kedjorna i USA varierar. Stop&Shop/ Giant Landover tyngs av prisaktiviteter. Försäljningen ökade med enbart 0,3 procent och rörelseresultatet sjönk med cirka tio procent. Marginalen är fyra procent.Giant-Carlisle ökade omsättningen med 13,1 procent, men det beror till största delen på förvärv. På jämförbara enheter steg omsättningen med 2,5 procent. Röresleresultatet steg något och marginalen är nu 3,9 procent. I Holland ökade försäljningen i Albert Heijn med 12m4 procent. Räknat på jämförbara butiker var uppgången 7,3 procent. Rörelsemarginalen är imponerande 7,3 procent. Orsaken är balnd annat bättre kostnadskontroll högre försäljning i befintliga enheter och lägre pensionsavgifter.