Hallå… Cathrine Andersson, informationschef på Sveriges Bryggerier
– Nej, det tror jag inte det är ett sätt för dem att få konsumenter att dricka kranvatten men det är en annan produkt. Det kan aldrig jämföras med kolsyrat vatten eller kolsyrat smaksatt vatten. De har valt sin ståndpunkt redan i augusti då de kom med sin undersökning.Har det påverkat er försäljning?– Nej det har det inte gjort för vi har ökat vår försäljning för perioden januari-oktober 2007 med 11 procent jämfört med samma period förra året. Konsumenterna fortsätter att köpa förpackat vatten för att de tycker om det. Kranvatten dricker de kanske hemma men det är svårt att ta med sig och det är ju en tidsfråga innan det börjar bildas bakterier i flaskan.Har ny gjort någon analys framåt? – Vi har ökat men vi vet ju inte hur mycket vi skulle sålt om debatten inte funnits. Vi kan aldrig bedöma vad som ska hända i framtiden och konsumenternas val är ju det som avgör. Utvecklingen går i cykler och de påverkas av vad som händer i omvärlden. Kranvattenleveranserna kan sluta fungera i vissa kommuner, det har hänt förr och vi vet ju inte vad det blir för sommar. En sak har vi lärt oss och det är att konsumenterna inte väljer drycker på samma sätt jämt. Vi har ju observerat att konsumenterna gått från sockersötade drycker till kolsyrat och smaksatt vatten men vi vet inte vad som händer härnäst.Camilla Myrsten